RSS
ARTYKUŁY WYDARZENIA WASZE PROBLEMY WASZE PROPOZYCJE KONTAKT ZALOGUJ SIĘ DO SERWISU

Z wizytą w najstarszym mieście w Polsce

20.10.2014

Dział: artykuły, kategoria: Sprawy miasta

20 października uczniowie Gimnazjum nr 2 pod opieka Agnieszki Gorzelak i Beaty Rubaszewskiej wyruszyli śladami Dolnego Śląska w poszukiwaniu miejsc tajemnych, ciekawych i mało znanych. Pierwszym punktem naszej wycieczki była Złotoryja. Miasto to jest najstarszym w Polsce. Prawa miejskie posiada od 1211roku. Atrakcją Złotoryi są m.in.: Baszta Kowalska, Kościół Narodzenia NMP, Muzeum Złota,

Kopalnia Złota  i odrestaurowana Starówka.

Nasze kroki skierowaliśmy do kopalni „Aurelia”. Kryje ona nadal wiele tajemnic. . Z niewiadomych przyczyn część chodników została zasypana. Prawdopodobnie przez wycofujące się z tych terenów wojska niemieckie. Długość trasy udostępnionej turystom wynosi ok. 100 m. Sztolnia wykuta została w twardej skale diabazowej, widać nacieki rudy żelaza. Od głównego chodnika odchodzą liczne boczne korytarze oraz szyb wentylacyjny, zamieszkały przez nietoperze.

Kolejnym punktem naszej wyprawy było wejście na basztę  powstałą w XIV wieku. Aby dostać się na szczyt musieliśmy pokonać 45 kamiennych  schodów. Głównym zadaniem baszty była obrona Bramy Górnej. Zadanie to realizowali członkowie cechu kowali, stąd jej nazwa. Wysokość baszty wynosi 22,5 m wysokości, średnica 9,5 m, grubość murów w przyziemiu wynosi 2,7 m. Kroniki miejskie wspominają, że od XV do XVI wieku baszta służyła za więzienie miejskie.

Ze Złotoryi pojechaliśmy do niewielkiej, ale jakże urokliwej krainy  zwanej Pławną. Wyjątkową atrakcją Pławny jest Zamek Śląskich Legend, jedyne takie miejsce w Polsce, w którym drewniane, animowane lalki naturalnej wielkości przedstawiają przybyłym historię regionu i Ducha Gór podczas półgodzinnej wycieczki po wnętrzu zamku.  Po drugiej stronie drogi, przy której stoi zamek, znajduje się Galeria Miliński, w której zjedliśmy sławne już pierogi. Tuż obok Galerii przenieśliśmy się w czasie zamieniając się w rycerzy, średniowiecznego kata czy tez wchodząc na mury drewniane grodu Mieszka I.

Po tak niezwykłej podróży udaliśmy się w drogę powrotną, zatrzymując się jeszcze na krótki odpoczynek, podczas którego każdy musiał wypełnić kartę pracy z historii związaną z tematyką naszej wycieczki.

AUTOR

obserwator BR

OCEŃ WPIS

WSZELKIE PRAWA ZATRZEŻONE | OLESNICA.EU COPYRIGHT 2012 | REGULAMIN

PROJEKT I WYKONANIE PublicON

Portal dziennikarstwa społecznościowego Olesnica.eu. Wyraź zwoje zdanie i bierz aktywny udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego swojego miasta.